Sunday, December 2, 2012

Din enkla introduktion till hacking

Det är tydligen inne att varna för hackers nuförtiden. Igen. Som om nittiotalet aldrig riktigt tog slut, och filmen Hackers fortfarande är definitionen av hur datorhantering går till. Vi ligger alla i riskzonen för att få fortkörningsböter när vi rullar fram på våra inlines på informationsmotorvägen.

Givetvis är det enda rätta att göra att skriva om hur du också kan bli en hacker. Here goes.

Det hela börjar med en enkel princip. Denna ser ut så här: allt som händer, händer av en anledning. Det finns ett steg mellan att du trycker på en knapp och att någonting händer, och detta mellansteg är det viktigaste som finns i hela världen. Ty om du kan lägga in ett störningsmoment i detta mellansteg, så har du besegrat systemet och kan ta dig vidare med det du gör.

Vill du åka gratis för evigt i kollektivtrafiken? Ta då reda på vad det är mellan ditt användande av plastkortet och signalen för godkänt, och du är resklar.

Vill du ta dig förbi en betalvägg på en hemsida? Ta då reda på vad det är som triggar sidan att acceptera dig som betald, och dina läsvanor är expanderade.

Vill du göra någonting alls över huvud taget? Ta då reda på vad som står mellan dig och dettas händande, och få detta att hända.

Det är en väldigt enkel princip, och det är till på köpet en väldigt användbar sådan. Den fungerar nämligen ganska precis överallt, och vad du än tar dig för så kommer du behöva göra någonting för att åstadkomma någonting. Det är som om det vore en enkel heuristisk princip för hur problemlösande går till eller något, generaliserbar till det mesta.

Låt det farligt? Eller låter det som någonting vi kanske borde spendera lite mer tid åt att lära skolbarnen, så att de på egen hand kan finna lösningar på problem som uppstår i deras vardagar?

Den som går på myten om hackers farlighet tror att generell kunskap är farlig. Den som inte gör det tror att generell kunskap är någonting som borde stå alla till buds, både trots och på grund av att dess tillgänglighet kommer att göra kaos med våra etablerade sociala normer.

Var inte rädd för människor som kan saker. Var snarare rädd för tanken att kunskap är farlig.

Sådana tankar dödar fler människor än vad hackers någonsin gjort.

Flattr this

6 comments:

  1. Vad har hänt med Twitter nu då? Vet du något om det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Twitter? Har det hänt något?

      Just nu vet jag mindre än du, tydligen. :/

      Delete
    2. Ursäkta... mitt misstag. Jag bytte Lithiumbatteri i burken och glömde ställa om datum i BIOS, så mina virusprogram började varna om att Twitter inte var säkert osv.

      Delete
  2. Ursäkta... mitt misstag. Jag bytte Lithiumbatteri i burken, och glömde ställa om datum i BIOS, så jag fick en massa varningar från mina virusprogram om att twitter var farligt och okänt osv, he he.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heh. Det hände mig också nyligen. Helt plötsligt var alla sidor i hela världen osäkra. Väldigt mycket wtfaktor på det. ;)

      Delete
  3. Helvete, där blev det ju en dubblering också, för att på det första fick jag beskedet att det inte gick in... GAARRRGGGHHH!

    ReplyDelete