Tuesday, December 20, 2011

Teknikneutral pepparkaka

Efter några diskussioner och peppande inför Nittiofem tesers uppstart nästa år, så kom punkten om teknikneutralitet upp. Och så här efter en smula eftertanke så inser jag att - aye, det här kan göras bättre.

Det är förvisso enklast, smidigast och (inte minst) billigast att göra det hela i textform. På bloggar, twitter, i diverse kommentarsfält, i specialdesignade tumblrflöden, eller var som helst annars här på nätet. Och det finns onekligen fördelar med beständigheten - text på internet ligger still, trots allt, och kan läsas i efterhand.

Men det finns ingenting som säger att det absolut måste ske till näts. Världen är större än så, och det är dumt att begränsa sig i onödan. Så därför känner jag att det finns anledning att lista ett par alternativa vägar att kommunicera de intryck och tankar en får under månadernas gång:
  • Fikadiskussioner
  • Post it-lappar
  • Flash mobs
  • Gatukritor
  • Koreograferade zombiedanser
  • Lappar i biblioteksböcker
  • Impromptu tal på torget
  • Improviserad teater i tunnelbanan
  • Ljusprojektioner
  • Hologram
  • Legobyggande
  • Kylskåpspoesi
  • Luftballongsflygning
  • Mänsklig mikrofon
  • [valfritt]
Jag måste tillstå att jag har en smula av en inbyggd dragning mot det nätpublicerade, och det är indeed den rutt jag planerar att ta. Men de av er som, av vilken tes, anledning eller impuls som helst känner för att agera ut era tankar även i det tredimensionellt fysiska - gör det!

Och framför allt: ha kul!

(:~~~~

Flattr this

No comments:

Post a Comment