Thursday, July 7, 2011

Maraton - 4

Jag hade ett ögonblick för några månader sedan, när en vän jag inte hört av på länge ringde och var väldigt glad över någonting och behövde någon att dela glädjen med. Mitt första intryck var att det var någonting av livsavgörande proportioner - ett barn, ett giftermål, en befordran, en lottovinst. Någonting som skriver in sig självt i självbiografin.

Jag blev lite förvånad när jag upptäckte att det handlade om en diskmaskin.

Tydligen så hade min vän levt under diskhons problematiska diktatur under en längre tid, och när ett problem väl åtgärdats så uppenbarade sig ett annat med omedelbar omedelbarhet. Det här med att diska var inte bara ett inslag i vardagen - det var en episk kamp mellan människa och apparatur, och det tenderade att sluta med att människan inte vann.

Den där diskmaskinen var onekligen någonting av en skänk från ovan. Helt plötsligt löste sig så väldigt många problem i vardagen, och trots att min vän egentligen inte hade råd så var det ändå totalt värt det.

Ibland säger det inte sig självt vad det är som skriver in sig självt i den där självbiografin. För det mesta vet vi inte förrän efteråt.

No comments:

Post a Comment