Wednesday, May 25, 2011

På tal om #twittereliten

Jag introducerade just en vän till Twitter. Ni har förmodligen gjort det någon gång - berättat om vad en tweet, en retweet, en #tagg, en follower och allt annat är för någonting. Det låter mycket, men eftersom allt är enklare än det ser ut att vara så gick det rätt fort. Och innan jag visste ordet av så såg jag att hen livetweetade från ett event likt en erfaren och sedan länge etablerad auktoritet. Snabblärd är bara förnamnet.

Någonting som slog mig under utlärandets gång var att den stora svårigheten med att ta till sig twitter inte är teknisk. Alla som kan skriva kan trots allt skriva, för att uttrycka det tautologiskt. Den är snarare social, kontraintuitivt nog. Men ändå naturligt nog, som det sociala medium det ändå är.

En första fråga som dyker upp hos en ny twitteranvändare är förstås - vem ska jag följa? Socialt så det förslår.

En andra fråga som dyker upp är vilka taggar en ska använda. Och här är svaret definitivt socialt - det finns ingen teknisk metod för att avgöra exakt vilka taggar en viss given någon ska använda. Inte ens trending ger svar, även om det ger goda förslag.

Eftersom jag och min lärling kommer från olika delar av världen (twittersocialt sett; jag är politisk pirat, hen streetsmart kulturprojektledare i långtbortistan #gbg) så kunde jag inte ge några generella tips rakt av. Vi kommer med viss sannolikhet använda mediet till olika saker, och min kunskap om de generella tendenserna i den politiska twittosfären översätts inte helt självklart till vad som är hett i det kulturella #gbgftw. (Om du vet - tipsa! Sharing is caring, trots allt.)

(Det till synes slumpgenererade #ib20 är dock alltid aktuellt.)

På sistone har det blossat upp något av en diskussion om huruvida #twittereliten finns. Det hela tycks (rätta mig gärna om jag har fel) ha blossat upp från tanken att det finns vissa twittrare som är mer än andra, och efter hand morphat till att handla om att twitter är ett medium som bara "eliten" (enligt någon slags definition) använder. Min första reaktion var att tänka på Lazarsfelds tvåstegsteori (yrkesskada); min andra var att twittra ut mitt inlägg om hur twitter kan användas som ett fattigmansfackförbund. När frågan ändå var uppe.

Jag är något skeptisk till tanken om att det finns en twitterelit, dock. Det finns förstås folk med fler followers än andra - så som, säg, William Gibson - men med tanke på att twitter är så pass segmenterat och (ibland) segregerat som det är så vore det svårt att peka på någon och utmåla denne som elit. Månne skulle det kunna gå att gå in på djupet och göra en fältanalys eller någon annan form av genreavgränsning för att finna vem som har mest klout inom ett visst område, men då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Att twitter är socialt snarare än tekniskt.

Jag tror ett annat ord för det är "folkligt".

Flattr this

No comments:

Post a Comment