Saturday, July 3, 2010

Må den leva uti tusende inlägg!

Jag börjar så sakteliga närma mig mitt tusende publicerade blogginlägg, vilket är ett litet och meningslöst ögonblick rent objektivt (och pga mitt fragmenterade bloggande svårt att avgöra exakt när det inträffar), men det är ändå samtidigt en betydelsefull markering för mig. Något av ett inträdande i bloggvuxenvärlden, närmast.

När jag blickar tillbaka över mina tidigare inlägg så kan jag helt klart se att det skett en synnerligen påtaglig utveckling i mitt skrivande under årens lopp.  Från det första Tankefel (inte tillgänglig online längre, tack och lov), till det andra Tankefel. till Magnihasa (du är här) och (förhoppningsvis mer märkbart framöver) till Bring Back Boats går det en mycket röd tråd av typen att texterna - generellt sett - blir bättre och bättre. Därmed inte sagt att det inte finns guldkorn även bland de tidigare texterna, men det vore en direkt lögn att säga att genomsnittsinlägget inte blivit markant läsvänligare och, om jag får vara modig, läsvärdare.

Efter en stillsam och vällavvägd serie uppmaningar från Marie så skaffade jag även Flattr, vilket syns på att en sån här liten ikon syns i botten av vissa av mina inlägg:

Flattr this


Nu har den ömme Marie inlett en ny serie stilla och välavvägda uppmaningar om att scripta min ömma bloggsak som så att denna bild hamnar i botten av varje inlägg. Vilket jag kanske eller kanske inte gör borta på BBB, men just här känns det lite fel. Särskilt då som varje flattrat inlägg hamnar på min ömma profilsida, och det nog inte vore helt ethosbyggande att mina mer, ah, transportsträckemässiga inlägg dyker upp där.

Sålunda blir det en mycket selektiv skara inlägg som drabbas av världens möjlighet att smickra virtuellt. De flesta inlägg från och med nu kommer att göra det, på rent nyhetsvärdebasis, men över tid kommer även äldre inlägg att förses med manschettknapp. För att inte behöva leta igenom de snart 400 inlägg som gömmer sig på den här bloggen så kommer det gå att söka sig till Flattr-kategorin och vraka loss där.

Ty vilket sätt att fira närmandet av de tusen är bättre än att börja bygga sig ett alldeles eget Best Of?

4 comments:

  1. Ja då får jag väl gratulera dig på förhand, och hoppas att den 1000:e inlägget blir något av en cliffhanger :)

    Alfredo

    ReplyDelete
  2. Förresten, glömde att säga det!
    Bra att du skaffade Flattr.

    Alfredo

    ReplyDelete
  3. Ser fram emot inlägg 1k då, i spänning. Ingen press nu - jag är helt övertygad om att du kommer att överträffa dig själv ;)

    ReplyDelete
  4. Jag har låtit det här inlägget sjunka in lite.
    Nu när jag har sovit på saken tänker jag bestämma mig för att det är en bra grej att ha en Flattr-kategori. Jag har redan tänkt lägga Flattr-knapp på gamla inlägg men jag har liksom inte... gjort det. Om jag gör det nu kan jag samtidigt göra en kategori också.
    Men... vilka är mina Best of? Jag borde kanske ta de inlägg som har fått flest kommentarer...

    ReplyDelete