Thursday, June 17, 2010

Varför?

Ibland blir jag arg. Alldeles nyss nåddes jag av nyheten att ett tillägg till datalagringsdirektivet just antagits, och att detta innebär att ganska precis allt vi säger till både varandra och till maskiner av diverse slag kommer att lagras. Så från och med nu känner EU att de med gott samvete kan rota i de smått obskyra söktermer jag och resten av världen använder för att hitta saker på internet, alla mycket interna sms som jag skickar till folk som är obegripliga för alla förutom mottagaren och, inte minst, precis allt annat jag medvetet eller omedvetet gör i min digitala vardag. ALLT ska lagras, ALLT!

Digital kleptomani, är vad det är. Och motiveringen till denna? En lögn, ett retoriskt fulknep, det lättaste tricket i den bok om retoriska fulknep som jag ännu inte skrivit än!

Vad tänker dessa beslutsfattare? Varför anser de att allt jag gör, säger, yttrar, felstavar och råkar skuffa till i min elektroniska vardag är värt att sparas och granskas? Varför?


Förklara det här för mig. Eller, rättare - förklara det här för det europeiska folk som ni så uppenbart hyser så brutalt lite förtroende för att ni känner att ni måste övervaka deras varje rörelse i akt och mening att - vad? Förhindra dem från att skada sig själva, som de omyndiga människor ni behandlar dem som?

Förklara. Berätta - varför?

2 comments:

  1. För att värden hatar oss :(

    ReplyDelete
  2. Så sjukt passande felstavning på något vis i föregående kommentar.

    ReplyDelete