Saturday, September 26, 2009

Om reklam

Innan jag börjar med själva inlägget, så vill jag rikta er uppmärksamhet mot denna korta men informativa video:





Många har sett den här informativa och diskursivt avancerade videon, och de flesta av dem rasar över bildningens förfall, ungdomens bättreförrhet och moralens försvinnande, för att inte tala om att ge vissa väl valda omdömen om budbäraren själv. De flesta som ser denna excellenta video blir akut bestörta och/eller upprörda - för bestörta och upprörda för att vilja expandera över de subtila teman, esoteriska ämnen och finstilta exkurser som läggs fram av denna vår framtida ideologiska guru. De flesta vill inte ha någonting att göra med den. Alls.

Jag? Jag tycker att det är en synnerligen genial video, som är totalanpassad till dagens nätvarelser. Målgruppsanpassningen är så total att ungefär precis hälften av er förmodligen redan sett videon dyka upp i både det ena och det andra sammanhanget vid det här laget. Den fångar precis de impulser som får dagens marknadsförare att gråta sig till sömns av lycka om de ens lyckas snudda vid - den viktigaste är förstås "heeey, kolla in det här, det här måste jag berätta för folk om!". Det spelar ingen roll att det som berättas är "dude, wtf, hur korkad kan en bli utan att ens celler börjar emigrera till någon annans kropp av ren självbevarelsedrift?" - det är berättandet som sådant som är det viktiga. Den blogg som marknadsförs har förmodligen fått fler nya läsare än vad en konstant återkommande reklam på TV3 kunde inbringa ens om den var ett permanent inslag i tre veckor. Det här, folks, är att tälja reklammiljoner med silversked.

Hell framtiden! Hell den nya reklamens frontfigur! Hell den nya tidens ansikte utåt, inåt och snett från sidan via en spegel! Hell den nya tiden! Hell morgondagens ideologiske centralgestalt! Hell den bästa föraning om vad som komma skall som någonsin ignorerats av så många! Hell framtiden - redan idag!

2 comments:

  1. Ur ett reklamperspektiv är videofilmen kanske genial, men ur samtliga andra perspektiv är den usel, så... generellt är den dålig, inte något som bör hyllas.

    ReplyDelete
  2. Jag ser det som ett tecken på att den gamla tidens dussinreklam - så som den ser ut i teve - kanske, kanske, kanske är på väg att försvinna till förmån för lite mer, ah, kreativ slags marknadsföring.

    Som den optimist jag är. ;)

    ReplyDelete