Monday, August 31, 2009

En tanke, you say?

Medan jag skrev gårdagens inlägg om talet jag inte höll i förrigår slog tre tankar mig. Först att det skulle vara mysigt att ha fler sådana sammankomster, även när det inte händer dåliga saker; följt av tanken att många av oss pirater skulle må bra av att få lite träning i det här med att tala inför folk; följt av den tredje tanken att det vore mysigt att ha en piratförening som, ni vet, inte ligger tjugo mil hemifrån (det sort of underlättar saker och ting, även om jag är i Stockholm ganska ofta ändå, rent allmänt). Dessa tre tankar kombinerades sedan på ett synergistiskt vis till att bli en enda tanke, en idé om en så vill:

Varför inte sparka igång en lokal piratstudiegrupp där folk kan få öva upp sina retoriska superkrafter, samtidigt som de lär känna andra likasinnade häromkring? Det är inte så att det finns någon brist på pirater i den här staden; i EU-valet röstade tio och en fjärdedels procent av alla röstande i mitt röstområde (ett dokumenterat studentnäste, iofs) på ett visst piratparti. Vilket inte märks i övrigt, då Örebro är en rätt, ah, fattig stad när det gäller pirathändelser. Piratpartiet har en närvaro men ingen synlighet, för att sammanfatta situationen.

Den stora fördelen med retorik är att det inte kräver särskilt mycket resurser. Det räcker med att folk sitter och ser uttråkade ut för att alla verktyg ska vara på plats. Det krävs inga några böcker eller litteraturlistor (även om det hjälper att läsa, rent allmänt); det som behövs är en grupp att stå och tala inför, och en möjlighet att göra detta tillräckligt ofta och regelbundet för att hinna vänja sig vid aktiviteten. Learning by doing är en extremt fungerande metod när det gäller retorik och muntlig kommunikation; övning ÄR färdighet, i just det här fallet. Att dessutom få  öva upp sig i en piratmiljö gör partiarbetet mer påtagligt, gör vardag av det ibland en smula abstrakta.

Det stora problemet är att jag inte känner några piratpartister häromkring, mer eller mindre bokstavligen (bortsett från en moderat jag håller på att bearbeta), och jag vet inte riktigt hur en kommer i kontakt med de som ändå bevisligen finns. Lokal för tillfällena har jag för mig går att ordna via universitetet (måste bekräfta detta), men det gäller att fylla rummet med folk, och detta folk kommer inte av sig självt.

Soe. Hur får jag tag i folk? Hur gör jag realitet av denna magnifika gnista? Var gömmer sig piraterna i min närhet?

(Btw, om någon blir inspirerad av detta och sparkar eller vill sparka igång en liknande satsning i huvudstaden, så peta på mig. I'll be there, om än i egenskap av geografiskt handikappad personlighet. Fika och förhäng obligatoriskt.)

(Btw2: om det råkar finnas en lokalavdelning häromkring och jag inte känner till den, så greppa tag i mitt öra och dra mig dit. Med eller utan våld är valfritt.)

(Btw3: om du inte är piratpartist men råkar vara intresserad, så häng på ändå. Här stängs inga dörrar.)

2 comments:

  1. Låter som en bra grej. Jag tror jag
    skulle våga mig på lite retoriska
    övningar om jag visste att salen
    var full av folk med retorikproblem
    och vi alla var där just därför.

    Om du går in på piratpartiet.se och
    väljer "Partiet" och sedan "Partiet Lokalt"
    och klickar i kartan så kommer du till
    en lista med personer som har möjlighet
    att göra lokala utskick.

    /Magnus (bor i Kungsbacka, far away from Örebro)

    ReplyDelete
  2. *rusar dit*
    Nämen. Jag är tydligen ansiktsbokskompis med vår lokala människa. Utan att veta om det. Så praktiskt. Det underlättar onekligen saker och ting.

    *tackar för tipset*

    ReplyDelete