Tuesday, July 7, 2009

Angående copyright och stuff

Det händer ibland - ytterst, ytterst sällan, men fortfarande på den här sidan gränsen mellan 'ibland' och 'en gång för länge sedan' - att folk frågar om de får kopiera någon slags text jag har skrivit. Jag brukar alltid bli lika förvånad när det händer, eftersom jag varje gång tror att jag har skrivit det här inlägget, där jag förklarar att det är helt i sin ordning och fritt fram att kopiera hejvilt. Helst med någon slags länkning med i bilden någonstans, men, meh, utan går bra det med.

Förutom till en sak, då, och det är till läxor, tentor och liknande. Dels för att det är en del av den pedagogiska processen att sitta och kämpa sig igenom dem - en lär sig långt mer om något genom att tänka på det i några timmar än av att bara lära sig de 'rätta' svaren - men mest för att det rent metodologiskt är rent ut sagt korkat att använda mina texter i ett hemarbete. Att ta huvudpoängen och omformulera den är smart - mina inlägg brukar oftast vara översatta från uppgifter jag en gång lämnat in. Att kopiera dem rakt av korkat, dock. Ty, när du lämnar in din - min - text, och läraren utför sin sedvanliga plagiatkontroll så kommer hen ganska omedelbart att hamna här, och du kommer att hamna i trubbel. På gymnasiet brukar de vanligtvis nöja sig med ett IG och ett Strängt Samtal. På högre nivåer, dock, så görs det en polisanmälan, och om du råkar ha någon slags relation med CSN så sägs den upp oerhört omgående. Vilket kanske eller kanske inte går att stå ut med, beroende på läggning och temperament.

Så. Ordet är fritt. Stjäl det, läs upp det, kopiera in det som en artikel i skoltidningen, gör ett eget blogginlägg av det, skicka in det som en insändare till lokaltidningen, skriv ut det för att sedan riva sönder det - knock yourself out. Vissa kör kreativa commons, andra kör creative magnificents.

Använd bara inte denna frihet på ett sätt som kommer att leda till att du blir drabbad av motiverad retribution, aight?

No comments:

Post a Comment